D0, estakáda u Radotína
Intenzita dopravy, zatížení na dálniční a silniční síti

Intenzity dopravy

Intenzita dopravy je hlavním měřítkem vytížení komunikace. Nejčastěji se udává tzv. roční průměr denních intenzit (RPDI) pro daný úsek komunikace v obou směrech v počtu vozidel za 24 hodin. Intenzita dopravy se měří sčítáním, a to jak ručním, tak automatickým.
Pravidelně v pětiletých cyklech (naposledy v roce 2010) probíhá celostátní sčítání dopravy v celé ČR, příští sčítání se uskuteční v roce 2015. Mimo celostátního sčítání se k získání dat o intenzitách dopravního proudu na komunikacích využívá i automatických sčítačů dopravy, které jsou osazeny na vybraných úsecích dálniční a silniční sítě. Sčítání dopravy mohou zajistit také moderní telematické systémy případně systém výkonového zpoplatnění a jeho dohledové systémy. V rámci sčítání se monitorují i údaje o typech projíždějících vozidel (osobní, lehká nákladní, těžká nákladní atp.). Nejzajímavějším údajem je pro nás ale celkový počet vozidel za den v obou směrech daného profilu komunikace (resp. mezikřižovatkového úseku).

Nasčítané údaje se využívají pro mnoho účelů, např. pro plánování nových či zkapacitňování stávajících komunikací. Na základě nasčítaných údajů se příslušnými převodovými koeficienty, které zohledňují přirozený nárůst automobilizace, dopočítávají předpokládané intenzity s výhledem na několik desetiletí dopředu.

Sčítání dopravy na silniční a dálniční síti v celé ČR provádí ŘSD ČR, a to i na silnicích II. a III. třídy, které jinak nemá ve správě. Jedinou výjimku tvoří komunikace na území hlavního města Prahy, kde sčítání zajišťuje Technická správa komunikací hl. m. Prahy – Úsek dopravního inženýrství (TSK-ÚDI). Působnosti obou institucí se na okrajích Prahy překrývají. Díky rozdílným metodikám sčítání a následného výpočtu není výjimkou nalézt dva rozdílné údaje pro jeden úsek. Například dálnice D1, úsek mezi 1. a 2. výjezdem, rok 2008: ŘSD – 98 200 voz./24 hod., TSK-ÚDI – 112 900 voz./24 hod. Údaje ŘSD ČR jsou průměrné pro všechny dny v roce, údaje TSK-ÚDI pak pouze pro všechny pracovní dny v roce.

V roce 2012 měla největší zatížení z našich dálnic D1 – zhruba 95 700 vozidel denně na svých prvních kilometrech v Praze (nejnižší intenzita D1 mezi Prahou a Brnem již přesáhla 35 000 voz./24 hod.). Absolutní rekord ovšem stále drží Městský okruh v Praze (MO), konkrétně některé části tzv. Jižní spojky, kde v pracovní dny denně projíždělo až 138 000 vozidel denně. Naopak nejméně vytíženým úsekem v dálniční síti byla v roce 2012 R7 v úseku Bitozeves – Vysočany s intenzitou 6 600 voz./24 hod.

Celostátní sčítání dopravy v roce 2016

Automatické sčítání dopravy

  • Intenzity 2012 (PDF, 1 MB)
    Průměrné denní intenzity na dálnicích a vybraných rychlostních silnicích ČR, vývoj 1994 – 2012
  • Intenzity 2008 (PDF, 1 MB)
    Průměrné denní intenzity na dálnicích a vybraných rychlostních silnicích ČR, vývoj 1994 – 2008

Celostátní sčítání dopravy v roce 2010

Celostátní sčítání dopravy v roce 2005

Celostátní sčítání dopravy v roce 2000

Praha – intenzity dopravy


© 2002 – 2024 ceskedalnice.cz

info@ceskedalnice.cz | Poslední změna stránky 26. 6. 2017 | RSS Novinky

Obsah stránek ceskedalnice.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření nebo další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu autorů těchto stránek v rozporu s právním řádem České republiky.

Používáme WordPress