D1 u Hranic
Kategorie českých dálnic a silnic definované Českými technickými normami (ČSN)

Kategorie komunikací

Každá komunikace je označena tzv. „kategorijním znakem“, který se skládá z písmene a dvou čísel, která jsou oddělena lomítkem.

Kategorijní znak

Písmeno „D“, „R“ či „S“ značí druh komunikace (dálnice, rychlostní silnice nebo silnice). Naše stránky se zabývají samozřejmě převážně komunikacemi s označením D a R. Pro úplnost zmiňme, že v obcích se používá označení MR (místní rychlostní), MS (místní sběrná), či MO (místní obslužná) a pokud je v profilu komunikace také tramvajová trať, pak se přidává ještě písmeno T (např. MST, MOT). Na našich stránkách se můžete setkat s označením MR, a to u Městského okruhu v Praze.

První číslo kategorijního znaku označuje celkovou šířku komunikace (údaj je uveden v metrech a znamená součet šířek všech součástí dálnice, resp. silnice v příčném řezu, měřeno od stálých pevných překážek, tedy směrových sloupků nebo svodidel). Započítávají se zde šířky všech jízdních pruhů, středního dělicího pásu (na čtyř- a více pruhových komunikacích), vodících proužků, zpevněné krajnice (někdy nazýváno podle její funkce jako odstavný pruh) a nezpevněné krajnice (prostor od okraje vozovky ke svodidlu (resp. sloupku), nejčastěji travnatý). Vše je zobrazeno na schématu níže.

Šířkové uspořádání čtyřpruhové dálnice

Následující tabulka uvádí všechny možnosti šířek jednotlivých součástí, které jsou vyobrazeny na schématu. U dvoupruhového uspořádání odpadají prvky d a v2. V obloucích se jízdní pruhy ze základní hodnoty, uvedené v tabulce, rozšiřují, kategorijní znak to však neovlivňuje.

Počet pruhů Kategorie Šířka [m]
Písmenný znak Celková šířka [m] Návrhová rychlost [km/h] Jízdní pruh Vodící proužek vnější Vodící proužek vnitřní Zpevněná krajnice Střední dělicí pás Nezpev. krajnice
b a v1 v2 c d e
1 S 4 40; 30 3,00 0,50
2 6,5* 60; 50 2,75
7,5 70; 60; 50 3,00 0,25
9,5 80; 70; 60 3,50 0,50
11,5 90; 80; 70 1,50
4 S 20,75 90; 80; 70 3,25 0,25 0,25 2,25 1,25** 0,50
24,5 100; 80; 70 3,50 0,50 2,50 3,00
R 25,5 120; 100; 80 3,75
D a R 27,5 0,75 3,00 3,50
6 33,5*** 2,50
* použití jen při intenzitách nižších než 1 000 aut./24 h v obou směrech
** do osy středního dělicího pásu se umístí betonové svodidlo nebo jiný záchytný systém
*** šestipruhová komunikace, šířka vnitřního (rychlého) jízdního pruhu je 3,50 m

Za lomítkem je údaj o návrhové rychlosti (v km/h), která je také základním rozlišujícím znakem při plánování a rekonstrukci komunikací. Určuje se podle ní mnoho návrhových prvků, například poloměrů nebo sklonů.

Nejčastěji jsou na našich dálnicích používány kategorie D 26,5/120 (podle nové normy se tato kategorie již projektovat nemá) a D 27,5/120, na rychlostních komunikacích kategorie R 22,5/100 a R 24,5/120 (obě budou od roku 2005 postupně nahrazovány kategoriemi R 25,5/120 a R 27,5/120) a na silnicích S 11,5/80 a S 9,5/60.

Existují ale také odvozené kategorie pro vícepruhové úseky (příkladem může být úsek D1 z Prahy do Mirošovic), kdy se připočítává ještě šířka třetího a dalšího pruhu daného směru. Šestipruhové dálnice se realizují tam, kde je nebo se očekává výrazná intenzita vozidel – nad 50 tis. aut./24 h.

Od roku 2016 byly R a D označeny jednotnou značkou „dálnice“, což nemá vliv na projektování či výstavbu v kategorii R.

Kategorie českých dálnic

Červené údaje v mapce udávají kategorii komunikace (bez návrhové rychlosti). Bližší informace o konkrétních úsecích naleznete na stránkách příslušných dálnic.

Kategorie českých dálnic a rychlostních silnic

© 2002 – 2024 ceskedalnice.cz

info@ceskedalnice.cz | Poslední změna stránky 15. 2. 2017 | RSS Novinky

Obsah stránek ceskedalnice.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření nebo další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu autorů těchto stránek v rozporu s právním řádem České republiky.

Používáme WordPress