Slovo ekodukt je odvozeno z latinského slova oikos (dům, prostředí) a duco (vést něco). Ekodukty jsou speciální mostní objekty určené pro zachování spojitosti životního prostředí a migračních tras živočichů. Jejich stavbou se také omezí riziko střetu vozidel s přebíhající zvěří (zvěř se naučí přecházet bezkolizně po ekoduktu).
Jsou navrhovány především na dálnicích a rychlostních komunikacích, které svou šířkou a vedením trasy představují nepřekonatelnou bariéru migrace, která způsobuje fragmentaci krajiny – její rozpad na malé ostrovy, kde v důsledku izolace dochází k zhoršení zdravotního stavu živočichů i kvality prostředí, také poklesu biodiverzity (ztráta možnosti pohybu za měnícími se potravními nabídkami a kontaktu mezi populacemi živočichů způsobuje vymírání malých izolovaných populací živočichů).
Ekodukt je tvořen mostní nebo tunelovou konstrukcí, na které byl obnoven původní terén a vysázena vegetace, tak aby byl zajištěn „přírodní“ vzhled migračního koridoru.
Tento typ nadchodu přes komunikaci je využitelný pro migrace širšího spektra živočichů, pro které je přirozenější přecházet silnici vrchem než podcházet silnici tmavým podchodem bez vegetace.
Kromě ekoduktů existuje na silnicích velké možností jiných objektů, které mohou po menší úpravě fungovat také jako migrační objekty – např. mostní estakády, podchody, propustky apod, které jsou však v závislosti na jejich velikosti využitelné pouze některými druhy živočichů – např. adaptovanými na život v blízkosti lidských sídel (srnec, prase divoké, zajíc, kunovité šelmy) nebo zvyklými na pohyb pod zemí (liška, jezevec).
Požadavky na stavbu a rozměrové parametry migračních objektů vychází z výsledků Studie vlivu stavby na životní prostředí (EIA) a Migrační studie, která má za úkol zajistit migrační významnost dotčeného území, druhy migrujících živočichů a navrhnout opatření k minimalizaci negativního dopadu stavby na migrační trasy.
Autorem textu je Ing. Tomáš Libosvár
Délka | 3 × 26,6 m |
---|---|
Uspořádání | 2 + 2 pruhy |
Zprovoznění | 20. 9. 2010 |
Staničení | km 5,3, 5,7 a 6,1 |
Soustava tří ekoduktů s připojením místních polních cest a vodoteče v blízkosti Cholupické bažantnice, součást stavby 513.
Krátký tunel bezprostředně navazující na most přes Vltavu. Třípruhovým tunelem procházejí 2 průběžné jízdní pruhy a 1 připojovací, čtyřpruhovým pak 3 průběžné a 1 připojovací pruh. Vnitřní šířka tunelu je 16 + 19 m.
Zahloubený přesypaný mostní objekt u obce Hrabůvka převádí přes dálnici přeložku silnice III. třídy a vodoteč. Nosnou konstrukci tvoří spojitá železobetonová oblouková konstrukce v kombinaci s horní taženou deskou z předpjatého betonu. Rozpětí obou polí podjezdu (pro oba jízdní pásy dálnice) je 2×21,73 m. Šířka mostu (tzn. ve směru jízdy po dálnici) činí 48,2 m.
Ekodukt je situován v extravilánu, kde vytváří prostor šířky 40 – 60 m pro migraci zvěře přes dálnici – niveleta dálnice zde prochází v zářezu (cca 3,5 m).
Ekodukt je součástí stavby průtah Karlovy Vary. Nachází se cca 700 metrů za výjezdem 131. Jedná se o přesypaný rám, 2 pole o rozpětí 15,068 m, celková délka činí 30,538 m. Dne 28. 11. 2006 byl zprovozněn v polovičním a 26. 10. 2007 v plném profilu.
Jedná se o přesypaný most se zvláštní prosvětlenou částí skeletu na jedné straně.
První stavba tohoto druhu na dálnicích a rychlostních silnicích v Česku. Ekodukt protíná výrazný terénní hřbet v úpatí Oderských vrchů.