Trasa s popisem |
Bělotín – Frýdek-Místek – Český Těšín
|
---|---|
Délka dálnice |
|
Mapy | |
Fotogalerie |
|
Video | |
Intenzita dopravy |
|
Kategorie |
|
Tato dálnice vedoucí mezi křižovatkou s dálnicí D1 u Bělotína a Českým Těšínem postupně nahrazuje stávající silnici I/48, která je významnou regionální trasou s nemalým podílem dálkové přepravy (do Polska a dále na východ přes hraniční přechod Chotěbuz). Technický stav a šířkové parametry stávající silnice I/48 jsou pro dnešní dopravní požadavky již nevyhovující. Část od Bělotína po Rychaltice je v parametru čtyřpruhu bez středního dělicího pásu, což mělo za následek sérii tragických nehod. Situace byla vyřešena v letech 2002 – 2003 osazením lanových svodidel na vybraných úsecích. Ta byla motoristy přijata rozpačitě, ale statistiky nehodovosti potvrzují, že jejich realizace měla smysl.
Za křižovatkou Žukov (výjezd 70) na trasu dálnice D48 plynule navazuje čtyřpruhová silnice I/48, tvořící obchvat Českého Těšína. Obchvat je od června 2016 označen jako silnice pro motorová vozidla a byl zprovozněn v rámci tří staveb v období let 1997 – 2007. Hraniční most v Chotěbuzi mezi Českem a Polskem byl zprovozněn v roce 1991 jako dvoupruhová silnice. Na silnici I/48 navazuje polská rychlostní silnice S1 směr Katowice.
Vedle dálnice D2 (Brno – Bratislava) a plánované dálnice D49 (Zlín – Púchov) tvoří D48 také část třetího kapacitního spojení mezi ČR s Slovenskem. Spolu se silnicemi I/68 a I/11 tvoří dopravní vazbu mezi Frýdkem-Místkem a slovenskou Žilinou. Silnice I/11 je postupně modernizována a silnice I/68 bude v brzké době kompletně přeložena na čtyřpruhovou směrově dělenou silnici pro motorová vozidla. V rámci stavby Tošanovice – Žukov byla D48 v místě budoucí křižovatky se čtyřpruhovou I/68 postavena již včetně odbočovacích a připojovacích pruhů.
V současnosti je v provozu několik vzájemně nepropojených úseků D48. První, měřící tři kilometry, propojuje stávající čtyřpruhovou silnici I/48 s dálnicí D1 a zároveň vytváří obchvat Bělotína. Zprovozněn byl v letech 2007 a 2008. Druhý, 20 km dlouhý, provozovaný úsek spojuje Frýdek-Místek s Českým Těšínem, kde na dálnici D48 plynule navazuje čtyřpruhová silnice I/48. Byl zprovozněn v letech 1995 – 2007. V roce 2011 byl také zprovozněn 1,5 km dlouhý úsek u Příboru, jenž byl vybudován v rámci výstavby obchvatu Příboru. Od roku 2012 je v provozu stavba Rychaltice – Frýdek-Místek.
Výstavba zbývající části mezi Bělotínem a Frýdkem-Místkem je rozdělena na tři samostatné stavby, přičemž další dva úseky jsou součástí staveb přilehlých silnic I. třídy a dva mosty na stávající silnici I/48 jsou již postaveny tak, že se beze změny stanou součástí D48. Návaznost jednotlivých úseků je následující (uvedené délky se vztahují k D48):
Novinky z D48 – archiv informací ze stránky Novinky
Bělotín, přivaděč
Přivaděč byl součástí stavby 4704 Lipník nad Bečvou – Bělotín dálnice D1. |
Bělotín, obchvat
Součástí stavby je také přeložka silnice I/47 v délce 900 m a 580 m dlouhá estakáda přes rybník a železniční trať. |
Bělotín – RybíV rámci zpracovávání VD – ZDS stavby „D48 MÚK Bělotín – Rybí“ v roce 2018 bylo přistoupeno (vzhledem k nedořešenému územnímu rozhodnutí úseku v km 18,1 – 20,3 a s ohledem na zachování ucelených částí stavby) k rozdělení celé stavby na dvě etapy. Bělotín – Rybí, I. etapa
Stavba je rozdělena na úsek MÚK Bělotín – Dub délky 5036 m a úsek Palačov – Šenov u NJ délky 8131 m. Budou zrušeny MÚK Lučice, Polom-západ, Polom-východ. Úsek dálnice D48 Dub – Palačov v délce 3,695 km je součástí připravované stavby silnice I/35 Lešná – Palačov. Náklady na stavbu byly plánovány na 2,704 miliardy korun. Cena stavby dle smlouvy 3,084 miliardy korun. Bělotín – Rybí, II. etapa
Bude zrušena křižovatka Rybí. Úsek v km 18,1 – 20,3 je zatím bez územního rozhodnutí. Do vydání změny ÚR na část této etapy není možné dokončit výkupy. Vykoupeno je 57,58 % listů vlastnictví (nevypořádáno 28 LV z 66 LV). |
Dub – Palačov (součást I/35 Lešná – Palačov)
Stavba přeložky silnice I/35 Lešná – Palačov, která přispěje k lepšímu napojení Valašského Meziříčí a Vsetína na dálniční síť, zahrnuje i přeložku dálnice D48 v úseku od MÚK Dub za současnou MÚK Palačov. |
Rybí – Rychaltice
Součástí stavby je 24 mostů a úpravy ostatních komunikací v délce 13,902 km. Jedná se o přestavbu stávající směrově nerozdělené silnice postavené v kategorii S 15/100, resp. S 16,5/100 na dálnici. Vozovka D48 je navržena s cementobetonovým krytem. Budou zrušeny MÚK Libhošť, Borovec, Příbor-sever a Hájov, MÚK Příbor-východ bude přestavěna. V rámci stavby silnice I/58 Příbor – obchvat byla postavena 1,447 km dlouhá část dálnice D48 včetně nové MÚK Příbor-západ. Cena stavby podle smlouvy byla 2,069 miliardy korun. |
I/58 Příbor – obchvat
Stavba byla provedena jako součást stavby silnice I/58 Příbor – obchvat. V rámci stavby byla postavena nová MÚK Příbor-západ s I/58 a přebudován směrově nedělený úsek silnice I/48 (kategorie S 15/100) na směrově dělenou komunikaci. Vozovka je s cementobetonovým krytem. Úsek je do doby dostavby sousedních úseků označen jako dálnice s nejvyšší dovolenou rychlostí 100 km/h. |
Rychaltice – Frýdek-Místek
Součástí stavby je také přesypaný tunel délky 160 m a doprovodná komunikace délky 3,089 km, vozovka D48 je s cementobetonovým krytem. Stavba byla zprovozněna 13. 12. 2012, v místě MÚK Rychaltice je však i nadále nedokončená, vzhledem k vedeným vyvlastňovacím řízením k pozemkům potřebným pro stavbu. Chybí tak dokončit zhruba 180 m plného profilu. V roce 2018 došlo ke zprovoznění obou vozovek, ve směru na Olomouc však chybí dokončit část vozovky na vnější okraji dálnice a s tím související vybavení komunikace. Dokončení MÚK proběhne až po dořešení majetkoprávního vypořádání. |
Frýdek-Místek, obchvat
Součástí stavby je 20 mostů a úpravy ostatních komunikací v délce 6,436 km. Před zahájením stavby bylo nutné provést sanaci staré ekologické zátěže společnosti Válcovny plechu, a.s. Frýdek-Místek, skládka Skatulův hliník. Stavba byla realizována ve dvou etapách, a to od začátku úseku za MÚK Frýdek-Místek-jih (km 4,200) a od MÚK Frýdek-Místek-jih do konce úseku. I. etapa byla částečně zprovozněna v režimu 1+1 dne 30. 6. 2022. K plnému zprovoznění úseku došlo 2. 9. 2022. Na stavbě zářezu II. etapy se vyskytl rozsáhlý sesuv, který zhotovitel sanoval. Tato okolnost měla za následek prodloužení termínu zprovoznění. II. etapa byla částečně zprovozněna v režimu 1+1 dne 22. 12. 2022. |
Frýdek-Místek – Dobrá
V rámci stavby Frýdek-Místek, obchvat bude tato stavba doplněna o rozštěpnou křižovatku. |
Dobrá – Tošanovice
Na stavbě byl realizován cementobetonový povrch. Na stavbě je plánována výstavba MÚK Nošovice (km 57). Jedná se o výstavbu mimoúrovňové křižovatky, připojující strategickou průmyslovou zónu Nošovice na D48. Délka úpravy větví křižovatky v kategorii S 9,5/50 činí 1,130 km. Předpokládané náklady na stavbu činí 291 milionů korun, realizace se předpokládá od ledna 2019 do listopadu 2020. Na stavbu byla dokončena dokumentace pro stavební povolení. Dodatečně byl uplatněn požadavek Ministerstva životního prostředí na posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). ŘSD ČR bylo připraveno zahájit stavbu již ve 2. pololetí roku 2007, avšak nutnost provedení celého procesu posouzení vlivů stavby na životní prostředí, který pro přístupové komunikace při projednávání průmyslové zóny Nošovice nebyl proveden, zahájení realizace zdrží. Pozemky potřebné pro realizaci stavby zajišťuje Krajský úřad Moravskoslezského kraje. U některých pozemků je předpoklad vedení vyvlastňovacího řízení, což vyvolává zdržení realizace dotčených objektů. V současné době je, po doplnění dokumentace, prováděno posouzení dokumentace EIA. |
Tošanovice – Žukov
Součástí stavby je také estakáda přes řeku Stonávku o 13 polích a délce 728 m. Na stavbě byl realizován cementobetonový povrch. |
Český Těšín – Žukov III. stavba
Úsek není součástí dálnice D48 a je označen jako silnice pro motorová vozidla. |
Český Těšín – Žukov II. stavba
Úsek není součástí dálnice D48 a je označen jako silnice pro motorová vozidla. |
Český Těšín – Žukov I. stavba
Úsek není součástí dálnice D48 a je označen jako silnice pro motorová vozidla. |