Trasa s popisem |
Praha – Hradec Králové – Trutnov – Polsko
|
---|---|
Délka dálnice |
|
Nadmořská výška |
|
Mapy | |
Fotogalerie | |
Video | |
Intenzita dopravy (metodika 2010) |
|
Kategorie |
|
Přílohy |
|
První plány dálnice D11 pocházejí z roku 1938, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vratislav (Wrocław) – Vídeň, celý projekt ovšem zhatila 2. světová válka. Plány z roku 1963 počítaly s koncem D11 na křižovatce s dálnicí D35. V roce 1978 byla zahájena stavba v úseku Praha – Jirny (8,3 km) v šířce 34 m – počítá se totiž s budoucím zkapacitněním na 2 × 3 pruhy. V roce 1984 byl otevřen první úsek po výjezd 18. D11 byla v roce 1985 dovedena do Sadské (výjezd 25) a v roce 1990 byl otevřen úsek do Poděbrad (výjezd 42). V prosinci 2005 byl uveden do provozu úsek z Dobšic (výjezd 50) do Chýště (výjezd 68), ovšem bez přímé návaznosti na hotové úseky a pouze v polovičním profilu. V prosinci 2006 se dálnice D11 otevřela až po výjezd 84 před Hradcem Králové. V prosinci 2008 přibyl na D11 ještě 2,7 km dlouhý úsek v polovičním profilu od Sedlic k provizornímu sjezdu u obce Praskačka. Tím se vyřešil průjezd tranzitní dopravy obcí Libišany. V listopadu 2009 zprovozněná stavba D35 Sedlice – Opatovice, která se na D11 napojuje v MÚK Sedlice, umožnila napojení na silnici I/37 u Opatovic nad Labem a tím přiblížila dálnici D11 zejména Pardubicím.
V srpnu 2017 bylo zprovozněno čtyřkilometrové prodloužení D11 od provizorního sjezdu u Praskačky k nové mimoúrovňové křižovatce Kukleny se silnicí I/11. Zprovozněním této části došlo k dlouho očekávanému plnohodnotnému napojení Hradce Králové na dálnici. Navazující úseky Hradec Králové – Smiřice a Smiřice – Jaroměř byly zprovozněny v roce 2021. Od Jaroměře povede D11 dále severním směrem přes Trutnov na polské hranice, kde se napojí na plánovanou polskou rychlostní silnici S3.
Novinky z D11 – archiv informací ze stránky Novinky
1101 |
Praha – Jirny: km 0,000 – 8,320 (8,320 km)Zahájením stavby této části byla v září 1978 zahájena výstavba dálnice D11. Dálnice začíná na MÚK Praha-Horní Počernice s Pražským okruhem R1. Stavba byla uvedena do provozu 12. 10. 1984 spolu s částí navazující stavby 1102. Je postavena v kategorii D 34/120 (jedná se však pouze o čtyřpruhovou dálnici s rezevou na 2 × 3 pruhy) a její součástí je MÚK Jirny (km 8) a velká oboustranná odpočívka Horní Počernice. |
---|---|
1102 |
Jirny – Třebestovice: km 8,320 – 26,700 (18,380 km)Výstavba tohoto úseku byla zahájena v březnu 1980 a stavba byla rozdělena do dvou částí:
Je postavena v kategorii D 26,5/120 a její součástí jsou dvě MÚK – Bříství (km 18) a Sadská (km 25). |
1103 |
Třebestovice – Libice nad Cidlinou: km 26,700 – 42,000 (15,300 km)Výstavba tohoto úseku byla zahájena v dubnu 1985 a zprovozněna 2. listopadu 1990. Stavba zahrnuje také 253 m dlouhý zavěšený most přes Labe o třech polích z předpjatého betonu, nosník je v ose mostu zavěšen na dvou pylonech výšky 28 m, závěsy mají poloharfovité uspořádání. Stavba je postavena v kategorii D 26,5/120 a její součástí jsou tři MÚK – Vrbová Lhota (km 35), Kluk (km 39) a Libice (km 42), velká oboustranná odpočívka Vrbová Lhota a SSÚD Poříčany. |
1104-1 |
Libice nad Cidlinou – Dobšice: km 42,000 – 51,700 (9,700 km)Výstavba tohoto úseku byla zahájena v lednu 2004. Úsek byl zprovozněn 19. prosince 2006, úsek od MÚK Dobšice v km 50,0 – 51,7 byl v polovičním profilu uveden do provozu již 20. prosince 2005. Stavba je postavena v kategorii D 27,5/120 a její součástí MÚK Dobšice (km 50). |
1104-2 |
Dobšice – Chýšť: km 51,700 – 68,000 (16,300 km)Výstavba tohoto úseku byla zahájena v srpnu 2004. Úsek byl zprovozněn 20. prosince 2006, v polovičním profilu již 20. prosince 2005. Úsek obsahuje tři velké mosty. Most Žiželice překračuje inundační údolí řek Mlýnská Cidlina a Cidlina v délce 534,4 m (stavba 1104-2D). Mosty Olešnice a Rakousy délky 240,0 m a 248,9 m (stavba 1104-2E) překračují opět inundační údolí řek Cidlina a Mlýnská Cidlina. Stavba je postavena v kategorii D 27,5/120 a její součástí jsou dvě MÚK – Chlumec nad Cidlinou (km 62) a Chýšť (km 68). |
1105-1 |
Chýšť – Osičky: km 68,000 – 78,910 (10,910 km)Výstavba tohoto úseku byla zahájena v červnu 2004. Úsek byl zprovozněn 20. prosince 2006. Stavba je postavena v kategorii D 27,5/120 a její součástí je MÚK Pravy (km 76) a SSÚD Pravy. |
1105-2 |
Osičky – Hradec Králové: km 78,910 – 90,760 (11,850 km)
Výstavba tohoto úseku byla v lednu 2005 zahájena kvůli majetkoprávním sporům pouze v km 78,910 – 88,300. Po km 83,700 byla dálnice zprovozněna 19. prosince 2006 (v úseku km 83,500 – 83,700 pouze v polovičním profilu) a ukončena provizorním sjezdem v MÚK Sedlice s dálnicí D35 ve směru na Olomouc. Dne 15. prosince 2008 bylo v polovičním profilu zprovozněno prodloužení polovičního profilu dálnice v km 83,700 – 86,490 k provizornímu sjezdu u obce Praskačka. Úsek v km 83,500 – 84,995 byl v plném profilu zprovozněn 27. listopadu 2009. Dne 1. listopadu 2011 byl pak v plném profilu zprovozněn ještě úsek v km 84,995 – 86,300. Pokračování výstavby až k MÚK Kukleny se silnicí I/11, tedy v km 86,300 – 90,760, byla slavnostně zahájeno 22. července 2014 za účasti vládních špiček a to i přesto, že v té době stále nebyla dokončena majetkoprávní vypořádání v km 88,600 – 89,000. Stavba byla slavnostně kompletně zprovozněna 21. srpna 2017. |
1106 |
Hradec Králové – Smiřice: km 90,760 – 106,220 (15,460 km)
Jedná se o novostavbu dálnice s 19 mostními objekty včetně dvou velkých mostů přes údolí Trotiny (396 m) a Jordánu (155 m). Součástí stavby jsou také úpravy ostatních komunikací v délce 18,296 km. Cena stavby dle smlouvy 2,594 miliardy korun. Dne 11. 2. 2019 však podepsali zástupci investora a zhotovitelů dodatek ke smlouvě, na jehož základě došlo ke zkrácení doby výstavby při navýšení ceny. Došlo tak následně ke zprovoznění společně s navazujícím úsekem 1107. |
1107 |
Smiřice – Jaroměř: km 106,220 – 113,370 (7,150 km)
Součástí stavby je 9 mostů včetně velkého mostu přes Dolecký a Jezbinský potok (296 m) a jednoho železničního mostu a úpravy ostatních komunikací v délce 14,603 km. V mimoúrovňové křižovatce Jaroměř-sever se z dálnice odpojuje přeložka silnice I/33 Jaroměř – Česká Skalice, přičemž stavba dálnice zahrnuje nezbytně nutný úsek do místa napojení na stávající silnici I/37. Cena stavby dle smlouvy 1,498 miliardy korun. |
1108 |
Jaroměř – Trutnov: km 113,610 – 133,240 (19,630 km)
Součástí stavby je 24 mostů včetně mostu přes Labe (670 m), tunel pod Kamenným vrchem (762, resp. 780 m) a úpravy ostatních komunikací v délce 16,021 km. Stavba zahrnuje také velkou oboustrannou odpočívku Brusnice. K vydání územního rozhodnutí došlo v listopadu 2021. Předpokládané náklady na stavbu činí 11,971 miliardy korun. |
1109 |
Trutnov – hranice s Polskem: km 133,240 – 154,520 (21,280 km)
Součástí stavby je 28 mostů, z toho 13 s délkou větší než 100 m, zejména most Poříčí (715 m), most přes údolí řeky Ličná (670 m) či most Lampertice (330 m). Stavba dále zahrnuje tunel Poříčí (550 m) a tunel Opevnění (492 m). Rozhraní kategorií D 26/130 a D 21,5/110 bude situováno za MÚK Střítež. Hraniční úsek v délce 3 km bude zprovozněn v roce 2026. Předpokládané náklady na stavbu činily 13,381 miliardy korun. Cena stavby dle smlouvy 11,710 miliardy korun. |