D8, tunel Panenská

Informace o cestování v Itálii

Itálie

Stručné info

Svícení Mimo obec je povinné celoroční svícení po celý den
Mýto Dálnice
Povolené množství alkoholu v krvi Alkohol: 0,5 ‰
Měna Euro (EUR)
Telefonní předvolba + 39
Časové pásmo Středoevropský, v letním období + 1 hodina
Další informace Informace MZV ČR

Rychlostní limity

Město Mimo město Silnice pro motorová vozidla Dálnice
Osobní automobil 50 90 110 130
Obytný automobil 50 90 110 130
Motocykl 50 90 110 130
Osobní automobil s obytným přívěsem 50 70 70 80
Pozn.: Za vlhka platí na dálnicích limit 110 km/h, na rychlostních silnicích 90 km/h. Za mlhy je rychlost snížena na 50 km/h. Na dálnicích se třemi pruhy platí limit 150 km/h v případě, že to značení povoluje.

Základní informace pro motoristy

Nezapomeňte hlavně na: značku CZ (při cestách po EU již není nutná, jestliže máte EU registrační značku), zelenou kartu, lékárničku, varovný trojúhelník a reflexní vestu. Doporučujeme hasicí přístroj.

Parkování

Černožluté vodorovné značení znamená zákaz parkování, také žlutě označené plochy, např. pro taxi nebo bus, nemohou být použity pro parkování. Pro označení jednotlivých parkovacích zón se používají různobarevné čáry na vozovce. Bílá znamená bezplatné parkování, modrá placené parkování. V modrých zónách se platí poplatek buď prostřednictvím parkovacího automatu nebo je možné zakoupit parkovací kartu v novinovém stánku. Pozor při vjezdu do historických měst, ve kterých je vjezd do centra regulován speciálními značkami.

Telefonování během jízdy je povoleno pouze se sadou hands free. Otáčení, couvání a nepovolená změna pruhu je v prostoru mýtnic, nájezdech na dálnici a dálničních sjezdech vysoce pokutována, často také se zákazem jízdy.

Dopravní značení

  • Zelené dopravní značky značí dálnice.
  • Modré dopravní značky značí silnice.
  • Bílé dopravní značky značí místní cíle.
Italské dopravní značení

Mýtné

Italský systém výběru mýta na dálnicích se může jevit jako poměrně komplikovaný. Další potíží je skutečnost, že o dálnice a výběr mýtného se stará mnoho společností. Následující rady by Vám měly pomoci se zorientovat při jeho placení. Výše mýta záleží na délce projetého úseku, mýtné je účtováno na základě lístku (Biglietto), který si vyzvednete při vjezdu na dálnici stisknutím červeného tlačítka. Vyvarujte se ztracení lístku, což by Vás mohlo přijít draho. Některé úseky mohou být zpoplatněny konstantní částkou nezávisle na ujeté vzdálenosti (např. Napoli tangenziale), jedná se o tzv. otevřené systémy tzn., že při výjezdu se neodevzdává lístek. Při změně z otevřeného na uzavřený (cena závislá na délce) si nezapomeňte vzít lístek.

Přehled tras s otevřeným systémem

  • A 9 Como – Milano
  • A 3 Varese – Milano
  • A 5 Morgex – Aosta
  • A 32 Torino – Bardonecchia
  • A 12 Roma – Civitavecchia
  • A 3 Napoli – Salerno
  • A 20 Messina – Furiant
  • A 19 Cefalu – Buonformello

Mýtné může být zaplaceno následujícími způsoby

  • hotově
  • kreditní kartou
  • kartou Viacard
  • elektronicky pomocí Telepass

Pro turisty je nejpohodlnější zaplatit v hotovosti přímo požadovanou částku, kterou uvidíte na displeji. Doporučuje se mít vždy hotovost v rezervě. Při placení lze využít i speciální magnetickou kartu Viacard, kterou lze zakoupit v klientských centrech Punta blu nacházejících se u mýtnic (Alt stazione) a na mnoha dalších místech, v hodnotě 25, 50 nebo 100 €. Rovněž existuje i verze karty Viacard, která je vyúčtována pravidelně za určité období, pro turisty je však pohodlnější využít předplacenou kartu. Při placení Viacard se podívejte, kolik Vám zbývá kreditu a případně další úsek zaplaťte v hotovosti.

Dále je možné platit kartami Visa, Eurocard-MasterCard, Diners, Aura a American Express. Je potřeba kartu správně vložit do automatu, při neúspěšném pokusu o zaplacení je vydán účet, který je nutné většinou do 14 dní zaplatit, jinak hrozí vysoké penále. Zaplatit tento účet je možné na poštách nebo v klientských centrech, ale pozor na skutečnost, že zaplatit nedoplatek můžete pouze v klientském centru té společnosti, která Vám účet vydala! Na tomto lístku je rovněž vyznačena i RZ auta. Nezaplacený lístek je možné zaplatit také on-line prostřednictvím stránky na internetu. Poslední možností, jak platit za mýtné, je elektronicky použitím služby Telepass, která však vyžaduje zřízený účet a palubní jednotku v autě. Turistům je tato služba poskytována jen výjimečně. Placení probíhá v pravidelných intervalech.

Dálnice ve směru od Salerna a jižně do Kalábrie a Sicílie nejsou zpoplatňovány.

Mýtnice

Přehled cen

Severní a jižní Itálie.

Uvedeny jsou ceny pro jednotlivé kategorie:

  • 1. motocykly a osobní automobily
  • 2. obytné automobily, autobusy
  • 3. osobní automobily s jednonápravovým přívěsem.

Postup při placení

Chcete-li účet, stiskněte na automatu „Richiesta scontrino“ nebo sdělte obsluze, že chcete účet (Scontrino). Podle toho jak budete platit, se musíte včas zařadit do příslušné fronty. Žlutě je označen Telepass a je rezervován pouze pro klienty využívající této služby, modře jsou označeny pruhy pro Viacard a kreditní karty (bez obsluhy), bíle pro hotovost a kreditní karty (s obsluhou).

Důležité upozornění: většinou jsou veškeré informace u mýtnic v italštině, rovněž i obsluha mluví pouze italsky!

A4 Torino – Milano – Venezia

Mýtné v Miláně

Řidiči, kteří chtějí vjet do centra města (Cerchia dei Bastoni), musí zaplatit poplatek 5 €. Mýtné se vybírá v pondělí, úterý, středu a pátek od 7.30 – 19.30 a ve čtvrtek od 7.30 do 18.00. Lístky pro vjezd je možné zakoupit na parkovacích garážích, online, poštách, v trafikách nebo na informačních místech milánské MHD.

Trajekty

Přes Itálii vede významná tranzitní cesta do Řecka (Greek Ferries) a je rovněž možné se přepravit z Itálie například do Chorvatska (Via Mare). Trajekty na ostrovy Elbu, Sardinii a Korsiku zajištují společnosti Toremar, Moby a Corsica Ferries (česky a anglicky).

Trajekty na ostrovy Elba, Korsika a Sardinie

Trajekt Ostrov Společnost
Genova (I) – Bastia (F) Korsika Moby
Genova (I) – Olbia (I) Sardine Moby
Genova (I) – Porto Torres (I) Sardinie Moby
Livorno (I) – Bastia (F) Korsika Moby
Livorno (I) – Olbia (I) Sardinie Moby
Piombino (I) – Portoferraio (I) Elba Moby
Piombino (I) – Portoferraio (I) Elba Toremar
Piombino (I) – Olbia (I) Sardinie Moby
Civitavecchia (I) – Olbia (I) Sardinie Moby
Bonifacio (F) – S. Teresa di Gallura (I) Sardinie – Korsika Moby

Další trajekty

Společnost Odkaz Poznámka
Navigazione Generale Italiana www.ngi-spa.it Sicílie
Caronte & Tourist www.carontetourist.it Sicílie
Virtu Ferries www.virtuferries.com Malta
SNAV www.snav.it Středomoří
GNV www.gnv.it Středomoří
Tirrenia www.tirrenia.it Středomoří

Aktuální stav

Italské dálnice jsou ve skvělém stavu. Na většině dálnic je výborný asfaltový povrch, síť čerpacích stanic, které jsou přímo dostupné z dálnice, je poměrně hustá. U většiny stanic je motorest (síť Autogrill) a parkoviště. Parkoviště nejsou hlídaná a je třeba dbát zvýšené pozornosti, občas je problém zaparkovat. Vzdálenost další čerpací stanice je vždy vyznačena (Area succesiva). Na dálnicích se jezdí v rozporu s dopravní situaci v Itálii slušně a bezpečně, většina řidičů dodržuje maximální povolenou rychlost. Časté jsou elektronické kontroly rychlosti (Controllo elettronico della velocita), méně časté jsou běžné kontroly. Na dálnicích je mnoho elektronických tabulí informujících řidiče o situaci na dálnici.

V současné době běží několik projektů. Rozšiřování dálnice A 1 Řím – Bologna na šest pruhů přináší občas nemalé komplikace. Na severu země probíhá dostavba některých dálnic. Staveniště jsou značena jinak, než je běžně zvykem ve střední Evropě. Místo světelných značek se používají nízké značky s vlaječkami. Po celé Itálii probíhá doplňování svodidel a jejich výměna, jízdní pás tak často působí jako koridor.

Koloseum

Dopravní situace

Mimo dálnice je třeba dbát vysoké opatrnosti a zvýšené pozornosti. K častým jevům patří předjíždění v místech, kde je to zakázáno, přes plnou bílou čáru či dokonce dvojitou plnou čáru. Na křižovatkách je nutné dávat pozor, protože italští řidiči zejména na jihu moc často nerespektují přednost zprava či hlavní silnici (převážně v městských aglomeracích) a snaží se do křižovatky procpat. Rovněž se může stát, že Vám při odbočování mimo hlavní silnici vjedou do cesty. Dále je nutné počítat s vysokou hustotu provozu a vyvarovat se střetu s motocyklisty, kteří jezdí všude, kde se jenom trochu dá. Nedoporučuje se parkovat mimo vyhrazená a hlídaná  parkoviště. Ve velkých městech je problém zaparkovat (Řím, Neapol), parkovací domy zde téměř nejsou a na ulicích se parkuje ve dvou řadách. Ve vlastním zájmu nikdy nenechávejte ve Vašem automobilu žádné cennosti. Na křižovatkách či u některých mýtnic prodávají přistěhovalci a nízké sociální skupiny obyvatelstva drobné zboží, je vhodné tak mít během jízdy zamčené auto a uzavřená nebo přivřená okna. V případě vystoupení z vozu mimo obec je povinné nosit reflexní vestu, policie pokutuje za její nepoužití.

Měření průměrné rychlosti (Tutor System)

Na některých úsecích italských dálnic se prostřednictvím speciálních zařízení – podobně jako v Česku na MO v Praze či v Rakousku Section Control – měří úseková rychlost.

Měření průměrné rychlosti
Seznam úseků se systémem Tutor
  • A 1 Milano – Napoli
  • A 4 Milano – Brescia
  • A 13 Bologna – Padova
  • A 14 Bologna – Taranto
  • A 24 Roma – L’Aquila – Teramo
  • A 25 Torano – Pescara
  • A 26 Genova – Gravellona

Aktuální přehled systému Tutor.

Měření rychlosti prostřednictvím radaru

Vedle pravidelného měření průměrné rychlosti často probíhá měření rychlosti radarem ať už prostřednictvím mobilních
nebo stacionárních radarů (Autovelox).

Měření rychlosti

Aktuální přehled instalovaných radarů Autovelox.

Svátky a prázdniny

  • 1. ledna (Nový rok)
  • 6. ledna (Tři králové)
  • Velikonoční pondělí
  • 25. dubna (Den osvobození)
  • 1. května (Svátek práce)
  • 28. května (Svatodušní svátky v Jižním Tyrolsku)
  • 2. června (Národní svátek)
  • 15. srpna (Nanebevzetí Panny Marie)
  • 1. listopadu (Svátek všech svatých)
  • 8. prosince (Přijetí Panny Marie)
  • 25. a 26. prosince (Vánoce)

Ceny pohonných hmot

Ceny pohonných hmot naleznete zde

A 23 Alpe Adria

Slovník dopravního značení

attenzione pozor
autostrada dálnice
caduta sassi padající kamení
centro centrum
in caso di nebbia za mlhy
deviazione objížďka
lavori in corso práce na silnici
parcheggio parkoviště
rallentare jeďte pomalu
senso unico jednosměrka
uscita výjezd
tornate ostrá zatáčka
coda zácpa
velocita rychlost
peagino mýto
zona di silencio zákaz troubení
tenere la destra jezděte vpravo
sbarrato uzavřeno
inizio zona tutelata začátek zóny zákazu parkování
tutte le direzioni všechny směry
prestare attenzione zvyšte pozornost

Důležité odkazy a kontakty

Turistický portál www.italiantourism.com
Italská asociace koncesionářů dálnic www.aiscat.it
Společnost Autostrade www.autostrade.it
Autostrada del Brennero SpA/Brennerautobahn AG www.autobrennero.it
Ministerstvo infrastruktury a dopravy www.infrastrutturetrasporti.it/
Státní policie www.poliziadistato.it/
Moby www.moby.it/
Toremar www.toremar.it/
Corsica Ferries www.corsica-ferries.co.uk/
Navigazione Generale Italiana www.ngi-spa.it
Caronte & Tourist www.carontetourist.it
Virtu Ferries www.virtuferries.com
SNAV www.snav.it
GNV www.gnv.it
Tirrenia www.tirrenia.it
Hasiči 112
Policie 112
Záchranná služba 118
SOS 112

Stav: únor 2017

Pečlivě jsme pro Vás připravili tyto informace. Prosíme Vás o pochopení, že správnost a úplnost těchto informací je bez záruky.


© 2002 – 2024 ceskedalnice.cz

info@ceskedalnice.cz | Poslední změna stránky 21. 3. 2018 | RSS Novinky

Obsah stránek ceskedalnice.cz je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření nebo další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu autorů těchto stránek v rozporu s právním řádem České republiky.

Používáme WordPress